Rugpjūčio 12, 2022
HIKING | ŽYGIAI PO GRAŽIAUSIAS JUNGTINĖS KARALYSTĖS VIETAS

Draugą pažinsite ne tik nelaimėje, bet ir kelionėje. Ypatingai laukinėje.  Vaikščiojimo (hiking) nauda draugystei, kūnui ir sielai neginčijama: žingsniuojant ne tik stiprėja raumenys, suintensyvėja kraujotaka, gerėja širdies veikla, bet ir taisosi mūsų nuotaika, pailsime nuo įtampos, streso, sustiprėja mūsų ryšys, geriau pažįstame vienas kitą arba atvirkščiai – suvokiame, kad mums ne pakeliui.

Vaikščiojimas nereikalauja ypatingo pasiruošimo, nebent sunkesnėms ir ilgesnėms trasoms. Kelių valandų kelionei užtenka patogių batų, dabužių priklausomai nuo oro, būtinai vandens, riešutų ar vaisių pasistiprinimui ir žygį galima pradėti. Žinoma, takus išsirinkite savo jėgoms, nepatingėkite apie būsimą iššūkį pasiskaityti, susiplanuoti. Kaip sakoma, tikėkitės geriausio, bet būkite pasiruošę blogiausiam. Jei ruošiatės iššniukštinėti atokiausias vietas, prisiminkite, kad uolos viršūnėje, miško viduryje ar kalno papėdėje galite likti visiškai be ryšio, tad pasidalinkite maršrutu su artimaisiais ir draugais, keliaukite dviese ar su grupe, jei tik yra galimybė. Išbandykite save ne tik fiziškai: orientuokitės be Google žemėlapių, kai baigiasi Evian ieškokite šaltinių vandens, vadovaukitės sveiku protu, greitai mąstykite ir reaguokite. Jei jaučiatės drąsūs, stiprūs ir pasiryžę iššūkiams – pirmyn.

LONDONIETĖS IŠBANDYTA

Pietvakarių Anglija: West Cornwall, nuo Porthleven iki Lizard Point

Ši trasa neoficiali, bet mūsų išbandyta. Kaip sakoma, gerais dalykais reikia dalintis. Savo pasivaikščiojimą pradėjome Porthleven kaimelyje. Tiesiog leidomės pakrantės taku, nežinodamos, kur tai nuves, kiek nueisime ir kur atsidūrsime. Nukeliavome beveik 28 km iki Lizard (driežu) vadinamȯs vietovės (nes čia stūksančios uolos panašios į driežus). Visas kelias driekiasi palei vandenyną. Poilsiui rinkomės kalvas ar nusileisdavome į paplūdimius. Kai kuriuos iš jų galima vadinti slaptais, nes buvome vienintelės keliautojos, besimėgaujančios jūros putomis tarsi prabangiausia vonia – puiki ‘skinny dipping’ galimybė. Tik gerai pagalvokite ir įvertinkite savo jėgas: ar protinga nuslysti stačiomis uolomis į slaptą paplūdimį, kad pasidžiaugtumėte erdve ir nuogą kūną skalaujančiomis bangomis, kurios daug stipresnės, nei atrodo? Mes vos spėjome išgelbėti ant akmens sudėtus daiktus: kuprines, batus, drabužius, telefonus. Galinga banga kėsinosi nuplauti visas mūsų gėrybes, tarsi norėdama pademonstruoti, kas čia tikroji šeimininkė. Paskui dar ilgai juokėmės: o kas jei būtume likusios stovėti visiškai nuogos, tarp uolų ir smėlio, kur nėra nė menkiausio augalėlio prisidengti?

Į Lizard Point nusikapstėme purvinos, pavargusios, permirkusios ir be jokio mobilaus ryšio! Atsidūrėme piečiausioje Anglijos kavinėje Polpeor - kukli vieta ant uolų, apsupta nekuklių vaizdų. Prosecco! Kavinės savininkas Peter atnešė gėrimus ir maloniai pasiteiravo, ar mums viskas gerai (tikriausiai atrodėme apgailėtinai). Pasigyrėme, kad ką tik nukulniavome gan ilgą atkarpą, tačiau negalime paskambinti draugams, kurie jau laukė žinių ir ženklo, kur mus rasti. Peter nepasakęs nė žodžio nėrė atgal į kavinę ir netrukus grįžo su mobiliuoju. „Mes užsidarome, bet jūs galite pasilikti kiek tik norite, mėgautis gėrimais, vaizdu ir laukti draugų“, - nušypsojo jis. Į šią kavinę grįžome papusryčiauti ir užsisakėme didžiausią omarą.

Mūsų nuotykiai Cornwall’yje tuo nesibaigė. Kitą dieną pasiryžome nukeliauti nuo banglentininkų rojaus St Ives iki pat Land’s End. Planas buvo panašus – tiesiog leistis į kelionę pajūrio taku. Šįkart neapskaičiavome savo jėgų ir laiko: nukulniavome 25 km iki Pendeen kaimelio, bet Land’s End nepasiekėme. Tikrai bandysime kitąkart, tiesiog pradėsime kelionę anksti ryte ir pasirūpinsime tinkama avalyne bei maistu. Vandens atsargas pasipildėme iš vietinių kalnų šaltinių. Skirtingai nei pirmosios dienos kelionė, ši buvo kur kas sunkesnė: daugiau kalnų ir akmenų, per visas penkiolika mylių nepriėjome jokios kavinės ar paplūdimio, visas kelias tęsėsi aukštumose. Paplūdimį išvydome tik jau besileidžiant saulei ties Pendeen kaimeliu, tačiau nebeturėjome nei jėgų, nei laiko juo pasimėgauti. Bet pasigrožėjome saulėlydžiu.

Škotijos aukštumos (Highlands): Ben Nevis, Ben A’an ir Glencoe

Keliaujant į Škotiją sunkiausia yra išsirinkti, ką pamatyti – tai tikriausiai viena iš įspūdingiausių vietų visame pasaulyje, ypatingai Highlands, kur rasite ir baltus paplūdymius ir debesyses skęstančias kalnų viršūnes. Laukinių nuotykių mėgėjams ši šalis patraukli dar ir tuo, kad nakvynėms palapinėse čia netaikomi tokie griežti apribojimai kaip Anglijoje, o ne sezono metu (nuo spalio iki kovo) net nereikia jokių leidimų – išsirinkite vietą ant ežero kranto, slėnyje ar miško pakraštyje ir mėgaukitės (gerbdami ir saugodami gamtą) bei tikėkitės, kad permainingi Škotijos orai jums bus palankūs.

Pasakiškoje Škotijos aukštumų (Highlands) dalyje galite imtis iššūkio ir įveikti 1345 metrus kopdami į aukščiausią Jungtinės Karalystės kalną Ben Nevis. Mountain Track (Kalnų takas), prasidedantis nuo Ben Nevis lankytojų centro, skirtas visiems, norintiems išbandyti jėgas, bet neturintiems patirties lipant į kalnus. Tačiau nesielkite lengvabūdiškai, kelionė išties pareikalaus fizinio ir psichologinio pasiruošimo. Vidutiniškai užtruksite apie septynias valandas pirmyn ir atgal. Būtinai turėkite vandens, maisto pasistiprinimui, patogią, neslystančią, kalnams skirtą avalynę ir šiltus drabužius: viršūnėje labai šalta, ji nuklota sniegu ir apledėjusiais akmenimis. Planuokite kelionę anksti ryte ir stengitės neužstrigti kalnuose temstant. Ben Nevis dar vadinamas kalnu, skęstančiu debesyse. Ir iš tiesų, pasiekus viršūnę atrodo, kad atslinko baltas tirštas rūkas pro kurį nesimato jokių tolių ir kvapą gniaužiančių vaizdų. Bet, patikėkite, jų prisižiūrėsite pakeliui. Mountain Track, vedantis iki viršūnės, akmenuotas, tačiau įkandamas net ir aukščio labai bijantiems, mat tik keliuose vietuose jis gan siauras ir status.

Jei septynios valandos kopimo į aukščiausią JK kalną jums atrodo per daug, galite pabandyti mažiau laiko reikalaujantį iššūkį – užlipti į miniatiūriniu kalnu vadinamą Ben A’an. Čia vaizdų neužstoja debesys, tad panorama – pasakiška. Ir vienas iš žymiausių Škotijos Instagram kadrų yra būtent nuo šio kalno viršūnės, žvelgiant į romantišką Loch Katrine ežerą. Nors vietomis akmenuota, statu ir sunku, tačiau į šį kalną užlipa ir vaikai, tad kartais jo viršūnė nusėta mažais ir dideliais. Jei mėgstate tylą ir ramybę, nepatingėkite kelionę pradėti anksčiau ryte.

Škotija garsėja ir nuostabiais slėniais,  glen`ais, kaip antai  žymusis Glen Coe. Būtent čia įvyko vienos iš kruviniausių skerdynių tarp klanų (šeimų) Škotijos istorijoje, nužudyti apie 40 MacDonald`ų klano nariai dėl nepaklusnumo karaliui. Trasų pasivaikščiojimams čia rasite įvairiausių – galite gamta grožėtis vaikštinėdami kalnų papėdėse ar leistis į sudėtingesnes keliones, ieškant prarastojo slėnio (Lost Valley) akmenuotais takais, vedančiais pro kalnų krioklius ir slaptus urvus iki aukščausių viršūnių. {Daugiau informacijos apie trasas rasite vietiniuose turizmo centruose arba walkhighlands.co.uk}.

Netoli Londono: Chiltern Hills, Ashridge Boundary Trail

Londoniečiai Chiltern Hills vadinamą Anglijos kampelį lengvai gali pasiekti iš Marylebone traukinių stoties. Miesto dangoraižių vaizdus čia keičia smaragdiniai slėniai, prabangūs angliški kaimai, kalvos ir miškai. National Trust tinklapyje rasite sužymėtus visus kelius – vieni trumpi, lengviems pažingsniavimams, kiti reikalaujantys daugiau laiko ir ištvermės. Mes pasirinkome beveik 30 km Ashridge Boundary Trail taką. Pradėjome nuo Ashridge turizmo centro, šalia Bridgewater Monument vadinamo paminklo ir toliau sekėme žalia spalva pažymėtas rodykles. Su rodyklėmis būkite atidūs, nes vietomis jos neryškios ir neaiškios, tad jei nenorite klaidžioti, patariame atidžiai stebėti kelią, prieš tai pasiruošus žemėlapius ir nuorodas. Nors šis pasivaikščiojimas žymimas kaip ‘challenging’ (gan sunkus), tačiau mums, trims keliautojoms jis tikrai pasirodė gan lengvas. Taip, reikėjo įkopti į kelis kalniukus, bet tik tiek. Daugiausiai kelionė tęsėsi per linų, javų ir aguonų laukus, miškų takelius. Walk in the park, kaip pasakytų anglai. {28.3 km (apie 7 val.), nationaltrust.org.uk}.

Netoli Londono: Box Hill, Stepping Stones walk

Ši vieta taipogi nesunkiai pasiekiama iš Londono autobusais ar traukiniais. Mes keliavome automobiliu, ankstyvą šeštadienio rytą. Tuomet ir vietos automobiliui kiek tik nori ir vaizdai šiek tiek kitokie nei įpusėjus dienai: tai tikras dviratininkų rojus, tad jų čia išvysite šimtus, įnirtingai minančius įkalnėn ir besiilsinčius kalvų viršūnėse. Antroje dienos pusėje dviratininkų lieka vos vienas kitas, jų vietose dūzgia šeimos ir draugų būreliai. Nenuostabu, kad ši vieta mėgiama dviratininkų: Londono 2012-ųjų Olimpinių žaidynių metu ant Box Hill esančio vingiuoto ir gan stataus Zig Zag kelio, stebint milijardams žiūrovų, galinėjosi viso pasaulio dviratininkai. Zig Zag vadinama atkarpa driekiasi 2.5km, pabandykite ją įveikti dviračiu, jei pasivaikščiojimus norit iškeisti į dar aktyvesnį laiką. Na, o jei atvirkščiai, norite sulėtinti tempą, užsukite į netoliese esantį anglišką vynuogyną Denbies Wine Estate. {3.2 km (apie 1 val. 30 min.), nationaltrust.org.uk}.

KITI PASIVAIKŠČIOJIMAI

Pietvakarių Anglija: North Cornwall, nuo Port Quin iki Port Isaac

Šis pajūrio takas vadinamas ‘Amerikietiškais kalneliais’ – teks įdėti nemažai pastangų. Pradžia – mažame Port Quin kaimelyje, esančiame vos keletas kilometrų nuo geriau žinomų turistinių kurortų Rock ir Padstow. Tako startą žymi automobilių stovėjimo aikštelė greta senų kotedžų ir nedidelio, akmenuoto paplūdimio. Pastebėsite du takus – drąsiai ženkite stačiu, uolėtu keliu, vedančiu į Port Isaac. Kitas takas, nutiestas per laukus, yra trumpesnis ir lengvesnis, tačiau ir mažiau gražus. Savo ‘rollercoaster’ vardą takas gavo ne veltui – šlaitai stačiai kyla aukštyn ir leidžiasi žemyn. Pasivaikščiojimas gan varginantis, skirtas drąsiems ir stipriems! Takas vos per kelis metrus nutolęs nuo uolos krašto, todėl nerekomenduojame, jei bijote aukščio, taip pat geriau jo vengti esant stipriems vėjams.

Pasiekę žavųjį Post Isaac kaimelį, rasite gausų restoranų ir kavinių pasirinkimą. Galite užsukti ir į vietinę alaus daryklą Doom Bar, o šviežių jūros gėrybių paragauti abiejuose baruose šalia uosto. Tik nepamirškite, kad dar laukia kelias atgal! Grįžtant galite rinktis trumpesnį ir lengvesnį taką per laukus, tačiau tuomet teks paaukoti galimybę dar kartą pamatyti nuostabius pajūrio vaizdus. {9,5 km (apie 3 valandos), iwalkcornwall.co.uk}.

Velsas: Offa‘s Dyke takas, nuo Cheapstow iki Hay on Wye

Offa‘s Dyke yra nuostabus, 284 kilometrų ilgio National Trail, nutįsęs per aštuonias apskritis ir tris vadinamuosius ‘Išskirtinio Nacionalinio grožio’ (Outstanding Natural Beauty) plotus, įskaitant Wye Valley. Tako dalis nuo Cheapstow iki Hay-on-Wye nueinama per tris dienas (apie 27 kilometrus per dieną) ir, pasiryžusiems ją įveikti, padovanos fantastiškus, vis besikeičiančius vaizdus.

Pirmoji diena prasideda nuo Sedburry Cliffs prie Cheapstow ir baigiasi Monmouth‘e. Šioje kelio atkarpoje išvysite Cheapstow pilį ir didinguosius Tintern Abbey griuvėsius, daugiausia teks eiti kalnų ir kalvų viršūnėmis, nuo kurių atsiveria nuostabūs miškų, pavasarį sužydinčių laukinių česnakų ir katilėlių žiedais, vaizdai. Po maždaug aštuonių valandų ėjimo pasieksite miestelį Monmouth. Jame galite apsistoti King‘s Head Coaching Inn - gera kaina ir kokybė.

Antrąją dieną pajudėję iš Monmouth turėtumėte pasiekti Pandy kaimelį. Šioje tako dalyje kraštovaizdis gerokai skirsis nuo vakarykščio – matysite laukus, ganyklas, obuolių sodus. Taip pat praeisite per normanų paminklą White Castle ir nedidelio katalikų vienuolių ordino cistersų vienuolyno vietą žymintį piliakalnį. Naktį pailsėti galite XVI amžiaus dvare įsikūrusiame viešbutyje Allt Yr Ynys, Black Mountains papėdėje.

Trečiosios dienos vaizdai vėl skiriasi nuo pirmųjų dviejų. Žygiuosite plynomis Black Mountain kalnyno viršūnėmis. Pakeliui išvysite įspūdingus Llanthony Priory griuvėsius. Giedrą dieną nuo kalnų viršūnių matomas ir Brecon Beacons nacionalinis parkas. Šios tako dalies pabaigoje, stačiu šlaitu nusileisite į Hay-on-Wye – kelionės tikslą. Užsitarnauto miego ir poilsio siūlome patogiuose the Swan Hotel kambariuose. {77–80 km (26–27 per dieną), nationaltrail.co.uk}.

Šiaurės Anglija: North York Moors, nuo Sutton Bank iki Osmortherley

Sekdami vakariniu North Yorkshire viržynų kraštu, rasite vienais gražiausių vaizdų visoje šalyje garsėjantį taką – apie keturios valandos ėjimo ir bent valanda pabaigoje geriems pietums! Tako pradžia – automobilių stovėjimo aikštelėje Sutton Bank‘e. Eikite šiaurėn, šalia Whitestone Cliffs viršūnių. Nuo ten atsiveria puikus mistinio (sakoma, kad ir bedugnio) Gormire ežero vaizdas. Perėję mišką prie Sneck Yate, įsukite į platų Hambleton Drovers kelią, kuriuo sekdami pasieksite laukinius viržynus. Tako gale pasieksite žavųjį Osmotherley kaimelį. Jame, siūlome užsukti į The Golden Lion – užsitarnautiems pietums ar nakvynei. {19 km (4 valandos), nationaltrail.co.uk}.

The Peak District: Shutlingsloe Peak

Takas prasideda Trentabank automobilių stovėjimo aikštelėje, esančioje Macclesfield miške, kadaise buvusiame karališkųjų medžioklių plotais. Takas suka ratu per Shutlingsloe Peak, Wildboarclough ir Oaken Clough, galiausiai grįžta į Trentabank rezervuarą. Pakeliui galėsite pasigrožėti aukštumų vaizdais, nusidriekusiomis senomis akmenų sienomis, it iš paveikslėlio trauktais kotedžais, Shutlingsloe kalva - antra pagal aukštį viršūne visoje šalyje. Užkopti į kalvą reikės šiek tiek pasistengti! Giedrą dieną nuo jos atsiveria nuostabūs Cheshire laukų ir pievų vaizdai vakaruose (tolumoje matosi ir Mančesteris), o rytuose – didingos Peak District kalnų viršūnės. {10,5 km (3–4 valandos), visitcheshire.com}.

Rytų Anglija: Flatford ir Constable Country Trail

Constable Country takas nutiestas per vešlius žalius laukus, šaltinius ir upeliukus, pelkes, vėjo malūnus ir mielus, mažus kaimelius. Kelio pradžia – Manningford stotis. Nuo jos eikite link Stour upės krantų, per Cattawade pelkes, link mažo Flatford kaimelio, kurio vaizdus rasite tapytojo John Constable darbuose . Greta upės išvysite Willy Lott namą, kurį J. Constable pavaizdavo paveiksle „The Hay Wain“. Paveikslas dabar kabo Nacionalinėje Galerijoje Londone. Flatford‘o kaime esančiame National Tearoom eksponuojama nedidelė J. Constable darbų paroda, kurioje galite atidžiau susipažinti su tapytoju ir jo kūriniais.

Eikite taku, vedančiu per pievas, tolyn iki Dedham‘o, kuriame J. Constable lankė mokyklą. Palikę Dedham‘ą, pasukite atgal į Willy Lott namą ir tuo pačiu taku pasieksite Manningford stotį. Papietauti siūlome greta esančioje Hobson‘s kavinėje. {11 km (3,5–4 valandos), nationaltrust.org.uk}.

Netoli Londono: The South Downs, The Seven Sisters ir Birling Gap ratas

South Downs takas, vos pusantros valandos kelio automobiliu nuo Londono, yra puikus Anglijos kraštovaizdžio grožio ir įvairovės pavyzdys – kalvos, stačiai į jūrą besileidžiančios baltos uolos, aukštumų pievos. Takas prasideda prie XV a. pub‘o The Tiger Inn, East Dean kaime. Čia turite pasirinkimą – pradėti eiti pagal laikrodžio rodyklę link pietų, per Went Hill ir link Briling Gap, ar prieš laikrodžio rodyklę link vakarų, per Crowlink ir Flagstaff Point. Bet kuriuo atveju, apeisite tą patį kelią. Eidami link pakrantės, pasieksite keliautojų pamėgtą krantą, vadinamąjį Seven Sisters. Norėdami išnaudoti progą pasigrožėti baltų kreidos uolų vaizdu, užsukite į Belle Tout švyturį. Baigę pasivaikščiojimą, užsukite į The Tiger Inn papietauti, pasišildyti prie židinio. {9 km (2,5–3 valandos), nationaltrust.org.uk}.

Netoli Oksfordo: The Cotswolds Way National Trail, nuo Winchcombe iki Belas Knap

The Cotswold Way pėsčiųjų takas per vieną gražiausių Anglijos kaimų Chipping Camden ir romėniškąjį miestą Bath tęsiasi 160 kilometrų. Pilna kelionė užtrunka maždaug dešimt dienų, tačiau taką galima susitrumpinti į keletą vienos dienos pasivaikščiojimų. Vienas geriausių – takas nuo Winchcombe iki Belas Knap. Tako pradžia – žaviame Winchcombe kaime. Nuo jo, pereikite per Isbourne upę ir keliaukite per Cotswold Way. Paėję porą kilometrų, prieisite mišką ant kalvos viršūnės. Užkopę į kalvą pasieksite neolitinių laikų kapavietę, žinomą kaip Belas Knap.

Eidami atgal į Winchcombe, išvysite Sudeley pilį ir nuostabius, ją supančius sodus . Pietums ir poilsiui užsukite į The Lion Pub Winchcombe kaimelyje. {9 km, nationaltrail.co.uk}.